Tekst Ronald Grarmbo
Illustrasjon Mette N Pellerud
Mara er et kvinnelig, overnaturlig vesen som hjemsøker folk i drømmene. Selve ordet mare kommer av en indoeuropeisk rotstavelse * mer, som betyr å knuge, knuse, tynge. Hun er gjennom tidene blitt oppfattet som en kveledemon.
Illustrasjon Mette N Pellerud
Mara er et kvinnelig, overnaturlig vesen som hjemsøker folk i drømmene. Selve ordet mare kommer av en indoeuropeisk rotstavelse * mer, som betyr å knuge, knuse, tynge. Hun er gjennom tidene blitt oppfattet som en kveledemon.
Hun plager folk om natta,
så de får en urolig søvn. Det hender at hun piner både folk og fe til de dør. Hun
rider på sine ofre slik at de får kvelningsfornemmelser. Dette kalles som kjent
for mareritt.
Det hender at hestene
i stallen om morgenen står og svetter, og manen deres er blitt tjafset. Den er
gjerne blitt flettet også. Dette er en kjent hestesykdom, men som er blitt
tolket i overnaturlig retning. Folk har ment at mara har gjort hesten syk ved å
ri på den.
Det fins et middel
mot uønsket besøk av mara i stallen. En teljer et bilde av en labyrint over
stalldøra. Dette blir mara så forvirret av at hun ikke kan finne frem.
Mara, Mara minde... Mette N Pellerud 2017 |
Et annet effektivt
middel er å plassere et skarpt ljåblad med eggen opp på hesteryggen slik at hun
blør ihjel. Det var en mann som så at hesten hans ble ridd av en mare om natta.
Han plasserte derfor ljåbladet med eggen opp på hesteryggen.
Om morgenen gikk noen
inn i stallen og så til sin forskrekkelse at husbonden satt på ljåeggen. Han
visste ikke at han selv var den som plaget hesten. Han ble ironisk nok sin egen
banemann. Dette er et tysk sagn.
En kunne også henge
en død skjære eller en død ugle over stallporten. Disse fuglene ville skremme
bort mara. Også kvister fra skjærereder var bra middel.
Mara er ikke et norsk
vesen som opprinnelig. I Mellom-Europa er slike demoner godt kjent.. I Hellas
fantes det i følge folketroen en hærskare slike vesener.
I Orienten er heller
ikke slike vesener ukjente.
Adams første hustru
hette Lilit. Hun var en farlig kveledemon med svært dårlig rykte. Hun omtales
for første gang i en liste over sumeriske-babylonske konger fra omkring 2400
før Kristus. Her oppfattes hun som en vampyr. Hun fødte daglig 100 demonbarn!
Profeten Esaias
utmaler hvordan Jahve skal hevne seg og legge alt øde: "Ville hunder og
andre ørkendyr skal møtes der og raggete troll skal rope til hverandre; ja, der
slår Lilit sig til ro og finner sig et hvilested " (kapittel 13,vers 14).
Det er uvisst hva
navnet Lilith med sine variasjoner betyr. Det er knyttet til både natt og vind.
Det siste skyldes at hun til å begynne med var forbundet med all slags uvær. Noen
forskere tror navnet har noe med natt å gjøre, fordi hun er en demon som
oppsøker folk og fe ved natters tider.
Det fortelles at en
mare krøp gjennom et hull i veggen. Mannen i huset var rask til å sette en
propp i åpningen slik at hun ikke kunne komme ut, og han giftet seg med henne. De
levde sammen i lang tid og fikk barn sammen. Han måtte ikke nevne dette for
noen. Men mannen var meget stolt over den vakre kvinnen han hadde giftet seg
med og røpet sannheten for sine venner. Da ble hun borte for alltid.
I en annen utgave av
historien berettes det at mannen var så uforsiktig å ta ut proppen, og da smatt
mara ut gjennom åpningen og viste seg aldri igjen. Mannen hadde overtrådt et
viktig tabu.
Ekteskap med et
overnaturlig vesen er et internasjonalt kjent fortellingstrekk (motiv).
Marer som rider på
folk og fe er omtalt bl.a. i den eldre Eidsivatingets kristenrett. Her forbys
trollkjerringer å ride på folk og fe. Troen på slike vesener må ha vært sterk, siden
dette har fått innpass i det gamle lovverket. For folk i norrøn tid har marer
vært en skremmende realitet. En annen sak er at lovverket og sagntradisjonen på
dette punktet oser av mistenksomhet mot kvinner. Lovene er laget i et
patriarkalsk samfunn.
Det fins flere
magiske formler mot mara. Her gjengis en av dem:
Mara, mara minde
er du her inde?
Du skal ut på have,
i kave,
draga stokk og stein
med alle dine bein.
Der skal du have.
Formelen baserer seg
på motsetningen mellom inne og ute. Mara blir satt til visse oppgaver som skal
utføres i all evighet. Det er nok et slags umulighetssymbol. Vi står her
overfor en fordrivelsesformel. Mara blir jaget ut til de stedene den hører
hjemme. Begrepet "inne» peker på sivilisasjon og kultur, mens havet og
steinene representerer den rå, utemmede naturen. Det er en konflikt mellom inne
og ute.
TILBAKE
TILBAKE
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar