Tekst Ronald Grambo
Illustrasjon Mette N Pellerud
Illustrasjon Mette N Pellerud
Fra Østerdalen
fortelles det at huldrefolket deltok i trefningene mellom nordmenn og svensker
i 1814. Forholdet mellom de to nasjonene var meget spent. Under
fredsforhandlingene mellom Norge og Sverige forlangte Carl Johan at svenskene
skulle innta de norske grensefestningene, mens disse foregikk. Det ble avslått,
og krigen brøt ut. Den varte kun i to uker, fordi begge parter egentlig ønsket
fred.
Falt det en nordmann
i rekka, og det ikke var noen til å ta over etter ham, kom det en fremmedkar og
la seg ned og skjøt. Og denne mannen var usårlig. Det hadde de sett så mange
ganger. Dette er ikke noe sagn i egentlig forstand, men hva forskerne kaller
sagnnotis.
Mer kjent er sagnet
om Dystetromma. Denne beretningen er stedfestet til gården Dyste på Toten.Når
den lyder, varsler det krig.
Når selveste
Dyst-kongen, det vil si kongen over de underjordiske, kommer til striden med
undersåttene sine, blir svenskene bange. Dette sagnet er også knyttet til de
norsk-svenske kampene i perioden 1807-1814.
I 1905 var det folk i
Oppland fylke som var helt sikre på at det ikke ville bli krig, fordi de ikke
hadde hørt Dystetromma. Det er en stor sagnkrets om underjordiske i krig.
Dette er beretninger
som gir seg ut for å være helt sannferdige. Dette har vært en del av folks
krigshistorie sett fra deres egen synsvinkel.
Lokalhistorikere har
vel hatt en tendens til ikke å ta slike utsagn fra folkemunne alvorlig i det
hele tatt.
Pesta, sundmannen og vinden 2017 - mnp |
Svartedauden herjet
land og strand i 1347 i Norge, og minst en tredel av befolkningen døde. Folk
oppfattet denne pesten som en gammel kjerring som vandret langs allfarveiene og
spredte død og fordervelse. Folk hadde ikke rede på bakterier og tolket denne
farangen i overnaturlig retning i følge tradisjonell tankegang.
Hun hadde gjerne en
diger bok med røde og svarte bokstaver, en slags skjebnens bok, der de som
skulle dø og de som skulle få lov til å leve, var nedskrevet.
Her ser en hvordan en
gjennomgripende, historisk hendelse som ødela Norges økonomi i lange tider
skulle ha sin opprinnelse i gjerningene til en kvinnelig, mytisk skikkelse.
Hun ble symbolet på
pesten.
Det viser seg at hun fulgte allfarveiene, men at hun hadde vansker med å komme over store tjern, sjøer og vassdrag. Hun måtte da være avhengig av en sundmann.
Det viser seg at hun fulgte allfarveiene, men at hun hadde vansker med å komme over store tjern, sjøer og vassdrag. Hun måtte da være avhengig av en sundmann.
Det fortelles fra
Jømna, et par mil nedenfor Elverum Leir, at en gammel kvinne bad sundmannen ved
Glomma om å bli rodd over elva. Plutselig oppdaget sundmannen hvilken uhyggelig
passasjer han fått med seg i båten. Han bad tynt for seg. Pesta slo opp i boka
si, ristet på hodet og sa at han måtte dø, men hun lovet ham en lett død. Med
det samme sundmannen satte beina på strandbredden, falt han død om.
Mange av
oppfatningene om Pesta ble spredt over store deler av Norge. De ble ofte
utkrystallisert i sagn. I lange tider har historikerne hatt en tendens til å
avvise slike sagn som sludder.
En bør forstå at de
beretter en god del om mentaliteten hos folk i eldre tider. Franske forskere
kaller dette for mentalitetshistorie. Det dreier seg om å beskrive og analysere
eldre tiders syn på tilværelsen. I bygdebøker og i eldre bygdebeskrivelser av
topografisk art vil en gjerne finne en rekke historiske sagn. Disse kan danne
underlag for å forstå idéverdenen våre forfedre levde i.
Sagn i sin alminnelighet
hadde den funksjon bl.a. å være en kunnskapsressurs og en orientering om
tilværelsens forskjellige sider. De ble ofte fortalt i pedagogisk øyemed
Sundmannen og Pesta |
Folk skulle ha
kunnskaper om sin egen historie og sin egen omverden. Dette ble gjerne
innkapslet i stringent form i sagn. Mange av disse er stedfestet og kjente
personer innen fortellernes bekjentskapskrets kan opptre i disse beretningene.
Når sagnene vandrer, som vi sier, kan de knyttes til andre landskap og andre personer.
Noen ganger nevnes hverken steder eller personer. De mister sin tilhørighet og
kan lettere bli spredd rundt omkring. Sagntradisjonen i bygd og by binder folk
sammen, fordi de her har og har hatt en felles referanseramme.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar